Vyhledej
Královédvorsko > Vzdělávání > střední školy

Budoucí sochaři už nemusí používat jen dláto, hořická škola získala moderní vybavení

Redakce / 29.01.2019, REGIONY - Obce a sousední regiony
Hořická Střední průmyslové škole kamenické a sochařské má zmodernizované odborné dílny, laboratoře a počítačové učebny. Projekt podpořený z Integrovaného regionální operačního programu (IROP) stál téměř 11 milionů korun.

Do dílny s kapacitou deseti žáků byla pořízena CNC lanová pila, kompresor pro rozvod vzduchu a vysokozdvižný vozík. V rámci projektu také kraj podpořil stávající počítačovou učebnu a do školní laboratoře přibyly čtyři nové počítače, odpovídající grafický software a také dvě haptická ramena.
Celkové výdaje ve výši 10,8 milionu korun pokryje dotace z IROP, kraj se na této částce podílí deseti procenty. 

Profilace školyKamenická škola v Hořích v současné době nabízí čtyři čtyřleté obory zakončené maturitní zkouškou: geotechnika (těžba a zpracování kamene), kamenosochařství, konzervátorství a restaurátorství a užitá malba. V současné době ve škole studuje 87 žáků v denní formě vzdělávání a 17 v dálkové formě vzdělávání.
Historie školy sahá až do druhé poloviny 19. století, kdy se Hořice staly centrem oblasti proslulé těžbou a zpracováním kvalitního pískovce. Velká poptávka po kamenické práci vedla tehdejší vedení města k myšlence založení kamenické školy. Vznikla velmi rychle a učit se zde začalo 3. března 1884. Od té doby škola nepřerušeně funguje dodnes. Škola vychovala mnohé významné umělce, mezi nimiž byl například Josef Wagner či zakladatelé českého moderního sochařství Jan Štursa či Ladislav Šaloun.

Haptické rameno, někdy též označované jako haptická ruka, se dá popsat jako sofistikovaná počítačová myš, kterou sochař může pohodlně modelovat umělecká díla ve virtuálním prostředí. Tento přístroj má podobu tužky s tlačítky připevněné na mechanickém rameni. Když ji uživatel uchopí do ruky, může s ní na obrazovce modelovat, opracovávat či formovat to, co chce vytvořit. Tužka přitom klade odpor jako opracovávaný materiál. Uživatel může pracovat na povrchu i uvnitř modelu. 

Počítačové modelování je podobně jako špachtle či dláto pouze nástroj, který sochař může při své práci využít. V tomto případě mu s hrubou prací při opracování materiálu pomůže robot a udělá to rychleji a precizněji, ale to neznamená žádnou revoluci či změnu v sochařství. Je to stále člověk, který tvůrčím způsobem vytvoří model a po jeho hrubém opracování je to sochař, kdo dílo dokončí a vdechne mu život,“ dodává ředitel Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích Petr Malý.




O kvalitě školy svědčí i fakt, že se její absolventi vracejí zpět jako pedagogové a zároveň výrazné osobnosti výtvarné scény. Jsou to například Ladislav a Michaela Jezberovi, Martina Hozová či Pavel Doskočil.

Zdroj: Královéhradecký kraj

Související články
Studenti z Hořic vyrobili sochu Anežky České. Půjde do Vatikánu
V Hořicích dokončují umělci na nejstarším sochařském sympoziu svá díla. Uvidíte je tento víkend na nábřeží v Hradci.
Vaše komentáře

Přečteno 330x
 
Volná pracovní místa
Kuchař ve školní jídelně (Bílá Třemešná)


Školní psycholog (ZŠ Schulzovy sady)

Učitel pro I. stupeň ZŠ (ZŠ Bílá Třemešná)

Učitel matematiky pro II. stupeň ZŠ 

Terénní pečovatel/ka (Diakonie ČCE)


Kalendář akcí